ReTyre del 2 – inkörning av dubbdäcken

ReTyres dubbdäck ska köras in 40 km på asfalt som det brukar vara med alla dubbdäck. Det är för att dubbarna inte ska lossna och trilla ut om man börjar köra däcken fullt ut över stock och sten med snabba inbromsningar mm.

Efter att ReTyre One slicksen fått sitta på kanske 16 timmar och jag kört några kilometer på dem så var det dags att dra på dubbdäcken och ta en inkörningstur. Jag fick med hela familjen på en runda på drygt 40 km in mot stan längs hisingssidan av älven och hamnarna och stadssidan av älven hem igen.

Att få fast dubbdäcken med dragkedjorna på slicksen ska gå på någon minut. Första gången tog det nog dubbla tiden men det var inte svårt utan bara lite ovant med handgreppen. Det gällde också att dra lite i och sträcka på dubbdäcket hela vägen runt så att man slapp en glipa mellan början och slutet på däcket.

Dubbdäck är ju alltid tröga att köra med på asfalt. Jag försökte känna om ReTyres dubbdäck skulle kännas extra sladdriga eller så med sin dragkedjekonstruktion, men jag upplevde dem förvånansvärt lika vanliga dubbdäck.

När vi kom in till hamnen på Hisingssidan så cyklade vi förbi stora bockkranen vid Eriksberg, Ostindiefartyget Götheborg där jag kilade in på ett café och köpte varm choklad och kaffe till familjen, Dome of Visions och Kuggen vid Lindholmen och flera gamla hamnbassänger och kranar som står kvar från varvstiden.

Efter Götaälvbron så stannade vi till vid Operan och Röda sten innan vi tog stora Älvsborgsbron hem igen. Erik lämnade oss vid Operan och körde fri fart hem eftersom han frös i sina shorts.

Cykeldatorn visade på drygt 44 km när vi var hemma igen. Dubbdäck är tröga att köra på asfalt så jag gissar att rundan kändes som kanske sex mil på vanliga däck. Dubbdäcken funkade bra utan problem hela rundan och kändes trygga på ett par sträckor där de hade glömt att skotta och där det var tilltrampad snö och lite isigt. När jag kollade däcken efter inkörningen kunde jag se att en dubb hade trillat ur. Självklart kan man dela upp inkörningsturen och göra flera kortare turer men för mig passade en rejäl runda perfekt. Nu ska de vara inkörda och tåla lite tuffare tag.

fortsättning följer…