Cykelvårtecken

Nu är våren här! Jo jag vet att det ser olika ut i vårt avlånga land, och inte ens här på Västkusten är det speciellt vårlikt. Förra veckan och starten på den här så var det plusgrader och kom lite regn. Då hoppades man på fin vårcykling den här helgen. Men, så kom minusgraderna snabbt tillbaka och det med besked. Tio minus på nätterna och runt nollan på dagtid. Det lilla snötäcket som börjat smälta frös till en livsfarlig isskorpa som täcker en stor del av skogen och just nu känns vintern tröstlös. Men här ska inte klagas över istäckta skogar, utan här ska pratas vårtecken. Jag kan rapportera fem vårtecken på cykelfronten den här veckan:

1. Vinterns sista fys-träning med cykelklubben

I måndags var sista fys-träningen för den här vintersäsongen. Alla fys-pass består av ca 45 min fysträning för barn, ungdomar och föräldrar. Därefter spelar barn och ungdomar innebandy medan vi vuxna stretchar lite extra och snackar lite. Eftersom det var sista passet skulle vi klara 100 knäböj som avslutning. Alla ställde upp sig i en ring och tillsammans fixade vi det!

2. Event i cykelbutikerna

Flera av stans cykelbutiker drar igång sina olika cyklingar från butikerna nu. En av dem Specialized concept store hade ett speciellt tjej-event i onsdags kväll. Man hade bjudit in oss cyklande tjejer till en trevlig kväll med mingel, tilltugg och fyra olika stationer. På stationerna pratades det bikefit, cykelkläder, punkalagning och tjej-mtb-turer som utgår från butiken. Jag gick därifrån med lite nya kunskaper om hur man ställer in sin cykel (sadelhöjd mm) rätt. Jag blev ganska sugen på att hänga på deras cykelturer så fort isen försvunnit. Innan vi gick därifrån fick vi en goodiebag fylld med lite trevligheter.

3. Lördagsträningen med CK Master drog igång

Trots att hela Skatås var ganska istäckt så drog vårträningen igång för barnen. Vi vuxna startade vår föräldragrupp. Isen och en massa andra orsaker gjorde att vi bara blev tre den här första gången och vi fick göra som många andra den här soliga men kyliga och blåsiga dagen, vi höll oss till de isfria grusvägarna som fanns. I vårt fall blev det grusåttan. Ganska vårsegt var det i uppförsbackarna. Nästa lördag hoppas vi på lite framtinad stig!

4. Nya cykelkläder

På lördagsmorgonen strax innan vi skulle iväg på cykelträningen så kom ett sms till min mobil. Det var Postnord som för andra veckan i rad på en lördag (!!!) hade levererat ett paket från Kalas till postutlämningsstället. Förra veckan var det klubbkläder till sonen och maken. Den här veckan var det mina efterlängtade Cykeltjejer-kläder som kommit. Efter träningen hämtades paketet och började packas upp. Kortbenta och kortärmade plagg fåra nog vänta ett tag men vinterundertröjan som följde med var skön att ha på söndagens teknikkurs. Den fick bli första lagret av fyra när jag klädde mig efter flerlagersprincipen, vilket behövs om man ska ha en chans att hålla värmen i ”vårkylan”. Nya fina kläder ger verkligen vårinspiration.

5. Start på vårens teknikkurs

Ett gäng av oss föräldrar i cykelklubben vill bli lite bättre på att ta oss fram på stigarna i skogen. Idag började vi en liten kurs på tre tillfällen för att få träna och bli bättre på att ta oss fram. Helena Sjödahl från Kraftbolaget som håller kursen hade letat fram Änggårdsbergens isfria plättar. Där cyklade vi runt i tre timmar och fick träna på balansbräda, garagevändningar, vipp-brädor, slalom, uppförsbacke och nerför, drop mm. De tre timmarna gick snabbt och hela gänget fick sina utmaningar och fick ibland kliva lite utanför sin komfortzon.

Det här var mina fem cykelvårtecken. Vilka cykelvårtecken har du varit med om den senaste tiden?