Januaricykling och några funderingar

Den här veckan är det full fart på jobbet och snart är alla rutiner även på träningsfronten här igen. Det är faktiskt bara fyspasset på måndagar som vi får vänta på till nästa vecka. Vad händer just nu på cykelfronten i mitt liv då?

Helgen

Emil Lindgren bjöd in till träningsrace.

I helgen hann vi med riktigt mycket. På lördagen ville Erik köra ett träningsrace på Emilbanan vid Allebike i Allingsås. Tror att minst 75 glada cyklister dök upp, de flesta med mtb men även några med cyclocross. Alla körde i samma race både Emil Lindgren och hans teamkompisar från Allebike och vår tolvåring. Även Lasse körde ett testvarv på banan och jag passade på att lufta kameran. Ett testvarv och sedan 3 x 10 min i racetempo var det som gällde. Sen höll Allebike öppet i butiken och bjöd på fika. Erik var helnöjd efteråt.

Erik gillade banan och kämpade på.
CK Masters deltagare i träningsracet som samlade 75 pers.

På eftermiddagen när det mörknat ville jag ut och köra en omgång av mina backintervaller. Asfalten var lite småhal så vi valde att bara köra i grusbacke. Erik hängde med nu också men tog inte ut sig igen. Vi fick användning av våra cykellampor och när Erik bytte till nyladdat batteri så såg vi vilken skillnad det gjorde.

På söndagen gick jag utanför min sk ”comfortzon”. En glad familj som vi lärt känna genom cykelklubben firade sin dotters 1-årsdag genom att ordna ett löplopp, bjuda på fika och samtidigt samla in en fin slant till barncancerfonden. Det var länge sedan jag försökte springa men nu fick jag ändå försöka. Lyckades småjogga 4 km och sen gick jag 2 km till. Många sprang en mil snabbare än jag tog mig runt mina varv på banan. Ett mycket trevligt sätt att fira sin födelsedag på tyckte vi.

Tisdag

Efter lite omplanering av veckoschemat så gjorde vi vårt testcykelpass på tisdagen i stället. Det är 70 min tuff träning som förutom uppvärmning och nedvarvning innehöll intervaller på 6 x 2 min två gånger om på 90-100 rpm och därefter 2 x 4 min på samma kadens. Jag måste erkänna att jag inte riktigt fixade att hålla kadensen uppe utan fick lägga mig lite lägre för att orka. Tänker att passet säkert gjorde nytta för mig ändå.

Torsdag

Jag kommer upp sista gången i backen.

Idag var jag ledig från jobbet och passade på att utnyttja dagsljus och gott väder med -4 grader. Det blev ett backintervallpass – fem gånger upp för en backe på 650-700 m. Tanken är att jag ska ligga på 170 i puls. Jag lyckades toppa på 170 men låg annars lite under. Svårt att få andning och ben att orka annars. Det gick ca 25 s snabbare upp än förra veckan och det var ju kul ändå. På vägen hem efteråt blev det ett par kilometer på härlig skogsstig som belöning.

Lite stigåkning på hemvägen.

Veckans funderingar

När man cyklar och springer nu på vintern gäller det verkligen att variera kläder efter väder och typ av aktivitet.

På inomhuspassen är det sommarkläder som gäller, bibs och kortärmströja. Det är ofta riktigt dåligt med luft i spinningsalen så svetten flödar verkligen. Ibland kan jag nästan bli lite avundsjuk på killarna som ofta sitter i bara bibs och kör.

Utomhus är det olika lager efter väder och temperatur som gäller. Cykelmössa under hjälmen, buff runt halsen, underställströja i syntet (+ underställströja i ull om det är kallare en dag) och flossad vintercykeljacka, vintercykelhandskar i olika tjocklek beroende på temperatur, flossade långa vinterbibs ofta med ett par shorts över och ullsockar i mina skor. Detta bruka fungera under en normal Göteborgsvinter så länge temperaturen håller sig någonstans runt nollan.

Klädd för vintercykling i Göteborg.

Jag önskade mig och fick en riktig cykeldator med pulsmätare mm i julklapp. Jag har sedan dess kämpat för att försöka bli kompis med den men inte lyckats så bra hittills. Jag gillar när prylar bara går att använda och man kan förstå sig på dem utan instruktionsbok. Till min cykeldator fanns ingen bra instruktionsbok med, bara en kortfattad om hur man fick i gång den. Lasse har hittat en utförligare på nätet men det tycker jag är opraktiskt. Den byter från kilometer till miles fast jag har ställt in den och i tisdags vägrade den tydligen att registrera mitt testcykelpass. Hoppas att jag blir kompis med den om ett tag!

Hoppas på att snart bli kompis med nya cykeldatorn.