Sportglasögon för cykling?

I somras var det dags för mig att uppgradera mina glasögon för synen förändras ju lite hela tiden.

Innan har jag haft ett par progressiva glasögon till allt – jobb, finklätt, cykling, ja allt. På sikt är det kanske inte det allra bästa för ett par glasögon att bli svettiga och salta flera gånger i veckan, vilket märktes på plasten som började se vit och sliten ut där skalmarna ligger emot huden.

Samma glasögon till allt – i ur och skur…

Vad ska man då ha? Ett par nya glasögon eller flera par där ett par är bara för cykling och sport eller kanske kontaktlinser istället?

Jag valde att gå till en optiker med ett bra utbud även av sportglasögon och kunskaper om dessa.

Först började vi diskutera valet mellan kontaktlinser eller sportglasögon och för- och nackdelar med dessa.

Kontaktlinser har den stora fördelen att man slipper imma. Men samtidigt är det bra med ett par glasögon som skyddar från grenar mm när man cyklar mountainbike och då behöver man ändå ett par sportbrillor för normalsyn som ändå immar igen ibland. Optikern berättade också att vissa kan uppleva att linserna vrider sig ur läge om det är skumpigt och hoppigt när man sportar.

Linser valdes bort…

Slipade sportglasögon immar igen ibland om man stannar upp under cyklingen. Om man har progressiva glasögon som jag har så måste man besluta sig om man behöver det även på sina sportglasögon. Dessutom finns ett antal olika färgnyanser att välja på som passar olika bra för olika sporter. Ser man sämre på ett av sina ögon och behöver starkare styrka på glaset så kan man inte ha de större modellerna på glas som är lite snyggare (enligt min smak).

För mig hamnade valet till slut på sportglasögon. Jag valde progressiva glas även på sportglasögonen för att kunna läsa cykeldator, kartan mm även när jag cyklar. Men läsdelen fick bli lite mindre och hamna bara längst ner på sportglasögonen. Jag valde mellan ”racing red” glas som är gulröda och kontrasthöjande eller ett par vanliga klarglas. Efter att ha resonerat lite fram och tillbaka med optikern så föll valet på de vanliga i klarglas eftersom de färgade kunde upplevas som för mörka på kvällsträning i skogen och vinterns inomhuspass.

När det var dags att hämta ut de färdiga sportglasögonen lagom till sommarens cykelsemester hade något blivit fel och de var de färgade kontsthöjande glasen ändå. Eftersom vi skulle på semester så bestämde jag och optikern att jag skulle ta med dem och testa hur jag trivdes med glasen. Trivdes jag inte 100% så skulle de skicka efter rätt glas och byta åt mig.

De färgade glasen var helt OK när man körde i full sol uppe på Åreskutan och liknande men så fort man körde i en mulen skuggig skog eller när det började skymma så upplevde jag att de var för mörka. Efter semestern skickade optikern efter klarglas åt mig.

Till slut blev det ett par sportglasögon med klart glas för mig.

Nu har jag kört med klarglas ett tag och de fungerar perfekt även när det är läge för cykellampa och de kommer att fungera på testcykel och spinningpass också. Visst immar de igen om jag står still en stund men annars trivs jag. Och optikern var schyst och lät mig behålla de färgade glasen istället för att bara kasta dem så nu kan jag byta om jag ska cykla eller åka längdskidor en härligt solig dag.

Min cykelkompis Karin trivs perfekt med sina fotokromatiska sportglasögon.

Andra kanske väljer helt annorlunda än jag gjorde. En cykelkompis har fotokromatiska sportglasögon som blir mörkare ju soligare det är. Någon kanske valt att operera sitt synfel. Om du har lite (eller mycket) dålig syn. Hur gör du för att se bra när du är ute och cyklar? Vad har du valt för lösning? Hur fungerar det för dig?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *